Blog

afsluitblog augustusTEMPOPIA.blog 12mei2015 TEMPOPIA

blog 12mei2015 TEMPOPIA -

TEMPOPIA-

 

 

Repetitie Shoot The Messenger
montageblog

15-15 week 3

15-15 week 2-

week115-15-

week5

 

week4

week3

week2

week1

 

23 juni tot en met 27 juni 2014
Van 23juni tot en met 27juni zullen een aantal leden van Moeremans&Sons zich 5 dagen opsluiten in het torenkamertje van Opium. Hierdoor kunnen ze ongestoord van andere prikkels verderwerken aan tekstmateriaal voor de nieuwe voorstelling Shoot The Messenger. Op maandag, woensdag en vrijdag zullen ze live te horen zijn in de studio. Herbeluister hier de interviews.

DAG 5 in de Torenkamer:  #weademendezelfdelucht
#jehebthetnietvanmij maar dit is de laatste blog van Moeremans&Sons vanuit de Torenkamer.  De laatste dag opgesloten in een kamer van +- 2 bij 3. #weademendezelfdelucht  Maar wees niet bang, we gaan geen conclusies trekken.

Bleek het deze week op de ontruimde Dam loos alarm,  in Vondel CS is  een creatieve bom geëxplodeerd.  #Moeremans&Sonsisdader #pollockmetwoorden
In die bom zaten veel vragen, die vroegen om antwoorden, die vroegen om heroverwegingen en die ons strijdvaardig weghielden van de waarheid. #dewaarheidisheteindeenwezijnnogmaarnetbegonnen #ikweetniets

Dus gaan we door. Op 14 juli starten we met repeteren, op 15 en 16 juli zeefdrukken we onze posters.  Om twee maanden later op 2 oktober onze eerste gelegenheidsgemeenschap  te vormen in de Rotterdamse Schouwburg.  #theateralssamenzwering  #geenparticipatietheater

 Daar zult u zien hoe de vragen uit de Torenkamer hun weg naar de theatrale werkelijkheid hebben gevonden.

Voor nu bedankt Moeremans&Sons Opium voor hun inspirerende denk en werkplek.

We komen graag terug #backonair  om jullie op de hoogte te houden van Shoot The Messenger en de ontwikkelingen van familiebedrijf Moeremans&Sons.

Bent u benieuwd geraakt door onze blogs en interviews? Stuur een mail naar moeremansandsons@gmail.com en wordt medeplichtig aan dit plug and play collectief.

Foto op 27-06-14 om 16#2

Nina Goedegebure, Eva Van Gessel, Matthijs Ijgosse en Willemijn Haasken

DAG 4  in de Torenkamer:  ECHT WAAR

Vandaag 26 juni, begint de ochtend met het aanschouwen van een groep Amerikanen op low-riders tijdens een fietstour door het Vondelpark. Ze zijn op vakantie. Geschikt schoeisel, een gevulde rugzak en een Starbucks in de hand. #homeiswherethestarbucksis.

Positivisme is the way of life, dat zien we. Alles in onze gemeenschap lijkt leuk en lekker. We maken het onszelf met zoveel mogelijk hulpstukken zo comfortabel mogelijk.
Om daarna op vakantie te gaan om erachter te komen dat je het eigenlijk allemaal niet nodig hebt.

#ikgaopreisenikneemnietmee
mijn telefoon, mijn agenda, mijn laptop, mijn consumptiedrang, mijn goudse kaas, mijn routine, mijn schoonheidsideaal en mijn vergelijkingsdrang.
En dan zijn we even echt gelukkig. Want als ik ‘echt’ zeg, is het ook waar. Echt waar. Zet ergens ‘echt’ voor en we accepteren. #echtgeenbroodjeaapverhaal

We stellen geen vragen bij de schijnwaarheid van het woord ‘echt’, Want de waarheid is toch niet altijd het goede. Waarheid is een conclusie. We willen de waarheid het liefst in hapklare brokjes tot ons nemen. #depetitfourwaarheid

En als het ons even beter uitkomt, dan liegen we. Want niemand heeft het recht van ons antwoord te eisen.  #eenleugentjeombestwil Maar soms zijn dingen ook gewoon echt waar. #jehebthetnietvanmijmaarhetheelalisoneindig

10367687_542189899236964_417237627568404371_n

Nina Goedegebure, Matthijs Ijgosse en Willemijn Haasken

DAG 3 in de Torenkamer:VAN RODDELEN JE BEROEP MAKEN
#jehebthetnietvanmij maar primaten zijn 20 procent van de tijd elkaar aan het vlooien. Vlooien versterkt namelijk hun groepsgevoel. Hoe groter de groep, hoe meer er gevlooid wordt.
Hoe kan de mens op een efficiëntere manier  zijn sociale netwerk onder controle houden?
De mens zou namelijk 40 procent van zijn tijd kwijt zijn aan het ontluizen van zijn gemeenschap. En dan rekenen we nog niet eens alle facebook-vrienden en twittervolgers mee. #durftevlooien

#hoofdluiscomeback? De mens roddelt. In de kappersstoel, op de werkvloer, op het schoolplein, in de achtertuin of supermarkt. Via de roddel creëren we onze normen en waarden, hoe we met elkaar willen leven, onze idealen, dromen en bepalen de actualiteit. Zo houden we de gemeenschap bijeen, bedriegers op afstand en blijven we op de hoogte van de do’s en don’ts. Vlooien is roddelen, roddelen is vlooien.

Maar roddelen is zo simpel nog niet. Want wil de ander wel roddelen? Staat je roddelpartner wel open voor jouw roddel? Wat wil je met je roddel bereiken? En hoe begin je eigenlijk met roddelen?
#jehebthetnietvanmij?

Gisteren hebben we een opname gemaakt van een gesprek waarin we onderzoek hebben gedaan naar verschillende roddeltactieken en vandaag hebben we die opname geanalyseerd. #durfteherhalen #wiepraatjijna #saymyname 

Maar wat  is de nuance van de roddel? Moet het een geheim zijn waar je over praat? Moet je het over iemand anders hebben als je roddelt? Kan je roddelen over jezelf? Moet het taboedoorbrekend zijn? Wat is het verschil eigenlijk tussen een goed gesprek en een roddelgesprek?

En  is praten met je therapeut roddelen? #vanroddelenjeberoepmaken  #tellittoyourtherapist

Wij ontdekten vandaag in ieder geval drie technieken.

  1. #suprise them:  Direct je mening uiten. Is de reactie positief? #supriseparty is hij negatief? #neejohgeintje
  2. #de via via: gebruik je fictieve vrienden en die van een ander als dekmantel. #eenvriendvaneenvriendinvanmijendaardeoomvan #geennamennoemen
  3.  #de onpartijdige bron: ik las laatst in de krant, ik zag laatst op tv, ik heb een documentaire gezien over. #blamethemedia

Vanavond om 23.00u live vanuit de Torenkamer meer over het fenomeen roddelen.

Nina Goedegebure, Rosa van Leeuwen en Eva Van Gessel


DAG 2 in de Torenkamer: MOND TOT MOND RECLAME

#je hebt het niet van mij maar dag 2 in de Torenkamer begint met het afluisteren van een roddelgesprek op het terras. Daar wordt gesproken over ouderen en beweging in het Vondelpark. Plots valt daar de zin  #seniorenzijneengatindemarkt. Hoe en waarom deze zin vanuit de gemeenschap naar ons toegezonden werd is een raadsel. Maar de vrouw werpt ons een gemeenschappelijk dilemma voor de voeten.

Waarom investeren we niet in ouderen? Waarom zie je niet een mooi strijkkwartet in een verzorgingstehuis maar een zanger met een automatisch keyboard? #jebentoudenjewiltwat

Om bij een gemeenschap te horen moet je sociale codes begrijpen. Dagelijkse dingen die we allemaal doen om geaccepteerd te blijven. Schone kleren, niet stinken, geen vieze dingen doen.
Maar wie bepaald dan die code? Wie zegt dat ik mijn oksels moet scheren?
De gemeenschap hoeft dus niet perse een leider te hebben, die fysiek aanwezig is. En ook heeft een gemeenschap geen vaste locatie nodig, want door vervoer en telefonie kan iedereen leven en werken waar hij wil. #gemeenschapsgevoel gaat niet over kilometers

Toch geeft fysiek samenkomen een groter gemeenschapsgevoel dan een groepsgesprek op Skype.
Zorgt fysieke aanwezigheid dan voor verbinding? #wijademendezelfdelucht
We zien een toename in het verlangen om bij een religieuze gemeenschap te horen, dat lijkt ideaal als sociaal netwerk en veiligheid. Maar wat als je niet gelovig bent?
#atheïst opzoek naar zondagsbesteding

Een gemeenschap kun je niet nemen of krijgen. Net zoals geluk.

 #gelukisgeenhuisdier
dag2


Nina Goedegebure, Rosa van Leeuwen en Kaatje Kooij

DAG 1 in de Torenkamer:  Media Cultuur Opinie
#jehebthetnietvanmij maar vanaf vandaag neemt Moeremans&Sons het Torenkamertje in Vondelpark CS over om een week lang onderzoek te doen naar roddelen binnen een gemeenschap voor onze nieuwe voorstelling Shoot The Messenger. Ons avontuur begint voor de deur van Vondelpark CS waar groot op de ramen ‘Media Cultuur Opinie’ in neonletters geschreven staat. We krijgen een rondleiding door het hele trappenhuis langs alle net gerenoveerde opname kamers en redactielokalen en arriveren in het Torenkamertje. Vanaf daar neerkijkend zien we de mens in zijn vrije tijd door het park bewegend, skatend, met backpack, rollator of fototoestel, kortom; het stadspark is ons lokale gemeenschappelijke toevluchtsoord en wij gaan ons vandaag verdiepen in wat een gemeenschap is en hoe wij met elkaar communiceren.

#Media
Het doel is om opgesloten in het torenkamertje ongestoord te kunnen werken, maar wat het meest heeft bijgedragen aan dit concept is de vliegtuigmodus op onze telefoons. De technologie heeft een grote verandering gebracht binnen de gemeenschap, blijkt wel. We zien twee mensen op een bankje naast elkaar telefoneren, ze praten niet met elkaar maar met hun telefoon. We ontmoeten elkaar op de sociale media in plaats van de sociale parkbank. #mijntelefoonismijngemeenschap #mymobileismybff

#Cultuur
Een gemeenschap heeft regels en sociale codes. We hebben die codes en regels nodig als driftdemper zodat we elkaar de hersens niet inslaan en zodat we niet in een speedtempo moreel verloederen. Tegenwoordig leven we nog steeds aan de hand van straffen en belonen. #wieisdebaas. Maar wat is nu een gezaghebber? Aan wie geef je het meest gezag: je ouders? #jebentmijnmoederniet.

Vanaf je achttiende ben je vrij van het ouderlijk gezag, vanaf dan mag je stemmen en je eigen gezaghebber kiezen. Politiek als surrogaatouders? #Pechtoldwordtjijmijnnieuwesurrogaatvader?

#Opinie
In Shoot The Messenger willen we personages vormen vanuit verschillende stromingen/invalshoeken/visies; Hoe staat een Fatalist, Realist, Idealist, Anarchist, Diplomaat of Revolutionair in een gemeenschap? Hoe roddelt hij? Hoe handelt hij?

De eerste dag vormt vooral veel vragen, hopelijk morgen nog geen antwoorden maar wel een dikke vette roddel. #newsishistory

dag1b

Nina Goedegebure, Rosa van Leeuwen en Kaatje Kooij

 

EVA VAN GESSEL wint KEMN-A-WARD voor haar rol in KILL YOUR CHARACTER!
Eva van Gessel (Artez Hogeschool voor de Kunsten, Arnhem) sleepte vrijdag 28juni de Kemn-A-Ward in de wacht. Naast haar nomineerde de jury, bestaande uit Leonie Luttik (casting director), Susan Visser (actrice) en Tijn Docter (acteur) nog twee andere acteurs: Evelien Bosmans (Toneelacademie Maastricht) en Sander Plukaard (Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie).
De jury liet weten het moeilijk te hebben gevonden om een keus te maken, omdat het niveau van de voorstellingen en de acteurs dit jaar zo hoog lag. De diversiteit in het programma was dit jaar ook groot.
“Uit al die fantastische spelers hebben wij drie acteurs genomineerd die er volgens ons extra uitsprongen. Daarbij moet gezegd dat deze mensen ook zo konden schitteren door het goede samenspel van hun collega’s.”
“Eva ontroert en intrigeert. Zowel in de rol van autistische dochter als in de rol van de onzekere theatermaakster die die dochter creëerde. Haar timing, humor, originaliteit, gelaagdheid, muzikaliteit en samenspel maken haar tot een grote belofte voor de toekomst.”

kemna

Wij zijn natuurlijk enorm blij voor Eva en gilden die avond de longen uit ons lijf!

Sofie Joan Wouters

KILL YOUR CHARACTER – PART TWO

Met gezeefdrukte posters onder de arm en Sarah terug op het nest denderden we alweer de derde week in van het maken van KILL YOUR CHARACTER. In dit inspirerende proces is het nu zaak om uit alle improvisaties, acts, filosofie, personages met potentieel vlees om de botten en af en toe nog maar halve zinnen een stevig script te bakken.
In praktijk houdt dat in: met de linkerhand aan het script pennen, met de rechter de poster uit de zeefdruk laten rollen, onder de oksel moodbords vol potentiele kostuums, aan het oor de telefoon om speelplekken te regelen, met de linkerteen de KILL YOUR CHARACTER-flyer in elkaar vouwen, en met de rechterteen ook nog maar even de flyer van My First Suicide naar boven halen!
Want morgen en overmorgen, donderdag en vrijdag (16 en 17 mei), spelen we dan éindelijk MY FIRST SUICIDE in het Leidse theater INS BLAU! En zo is het midden in ons nieuwe avontuur snel schakelen, en liepen we dit weekend ineens weer oud en vertrouwd achter Simon Simons aan, en werkten we Nina in als vervangende woordvoerder voor de ecologie. Mocht je MY FIRST SUICIDE nog niet gezien hebben, of nog een 2de, 3de of 4de keer willen komen, reserveer dan snel. Het zit snel vol en voorlopig spelen we pas in oktober weer!
Ondertussen werken wij door om KILL YOUR CHARACTER meer en meer vorm te geven. Er wordt muziek geschreven door de geweldige Eefje de Visser, het script krijgt onder aanvoering van Sarah meer en meer body en we moeten de nodige bloeduitstorting op de koop toe nemen om elkaars namen op een hele andere manier te leren kennen dan we dat tot noch toe hebben gedaan. Onze namen zijn namelijk in een character carrousel terecht gekomen: in KILL YOUR CHARACTER komen de namen van de figuren op toneel weliswaar overeen met de namen van Moeremans and Sons, maar het is nooit zo dat iemand onder zijn eigen naam dit realiteitenspel speelt…….. Later ongetwijfeld meer…
In de tussentijd zien we je graag donderdag of vrijdag bij een van de voorstellingen van MY FIRST SUICIDE. En over een kleine maand bij KILL YOUR CHARACTER. Een laatste vers nieuwtje om mee af te sluiten: op 19 juni zullen we met deze voorstelling ook de Rotterdamse Schouwburg weer aan doen!

Matthijs Ijgosse


KILL YOUR CHARACTER

Het is zover; we hebben een nieuwe titel. Een week lang had iedereen de mogelijkheid via email, facebook en twitter te stemmen voor onze nieuwe titel, en daar is met kop en schouders ‘Kill Your Character’ uit gekomen.
Ondertussen in het wegens vakantie uitgestorven gebouw in Arnhem werken wij aan scènes, improvisaties, teksten en personages. We vlogen donderdag naar de Waag in Leiden voor een korte preview van My First Suicide die 16 en 17 mei op een geheel nieuwe locatie in Theater Ins Blau zal worden gespeeld.
We zitten in een rollercoaster waar teksten, beelden en ideeën je om de oren vliegen. Als een geoliede machine maken we flyers, posters, en komen er steeds meer speelplekken bij.
En als kers op de taart hebben wij besloten om Eefje de Visser weer bij onze nieuwe voorstelling te betrekken. Het gaat een totaal andere vorm krijgen dan in My First Suicide – iedere voorstelling vraagt iets anders – maar het team is compleet en we zijn sterker dan ooit tevoren. We pluggen en playen, rocken en rollen, houd ons maar goed in de gaten en u zult snel van ons horen!

Rosa van Leeuwen

De mens is…

Driedagen zoeken we al naar de filosofische kern van de mens, wetende dat we nooit de waarheid zullen vinden. En toch verdedigen we allemaal één voor één onze eigen ontwikkelde filosofieën alsof we de waarheid in handen hebben.
Ik ben zeer onder de indruk van de manier waarop mijn mede M&S’ers het gesprek weten te vormen, door te bevragen, stellen, weerleggen en onderbouwen. Ik had niet gedacht dat ik in de laatste twee maanden van mijn studie nog zoveel zou ontdekken over mijn klasgenoten en mezelf.
Als een gelijkwaardige en tegelijkertijd hyperscherpe havik, weet Moeremans ons te inspireren en lijden naar geconcentreerde stellingen, die uiteindelijk de basis zullen vormen van onze personages. Soms begint mijn hoofd te tollen alsof het concentraat bestaat uit pure rationele tequila!
Maar gedurende het kraken van onze hersenen maken we natuurlijk ook ruimte voor acts, liederen, beelden en taart eten. Anders had iemand wellicht een repetitie ruimte vol M&S’ers aangetroffen waarvan de polsen waren doorgesneden.
Want volgens Albert Camus is er maar één echte filosofische vraag en die betreft de zelfmoord: zouden wij ons intensief bezig moeten houden met het leven of zouden wij ons eenvoudigweg moeten doden?

Dylan Smith

De nieuwe voorstelling is in zicht!

Met veel trots kan ik vertellen dat Moeremans and Sons is begonnen aan het maken van een nieuwe voorstelling! Na het succes van MY FIRST SUICIDE, dat we in het derde jaar maakte met regisseuse Sarah Moeremans, hebben we besloten onze samenwerking voort te zetten.
Vanaf begin dit  schooljaar zijn we als gezelschap bijeengekomen om plannen te smeden voor onze komende voorstelling. We  zijn theaterstukken gaan lezen en hebben gepraat over wat wij interessante thema’s vinden. Op dit moment zijn we aan het experimenteren met twee stukken van Pirandello.  Tijdens het lezen slopen er allemaal grappige en rare accenten in: zo praatte Sofie Joan Wouters als een Vlaamse Amsterdammer,  Sarah Moeremans als een klein verveeld Goois meisje en Willemijn  Haasken als een ratelend turbo kanon. Dat iedereen graag wil spelen (ook al was het  aan tafel ) is wel duidelijk!
Wat vast staat: Moeremans and Sons is PLUG and PLAY.
Onze volgende stap is het herstructureren en herschrijven van deze twee stukken tot één eigen speelse theatertekst.  Zo is MY FIRST SUICIDE  geboren uit een bewerking van  De Zelfmoordenaar van Nicolaï Erdman. We zullen zien hoe Pirandello ons zal inspireren!
FACTS: 22 April beginnen we met repeteren. 6 Juni is de première.
Ik sluit af met nog één goednieuwsbericht: We gaan MY FIRST SUICIDE nog vaker spelen!
Dus heb je het nog niet gezien? Of wil je gewoon nog een keer meelopen met Simon Simons?
16 en 17 mei spelen we in Leiden in Theater Ins Blau
22, 23 en 24 oktober zullen we Utrecht veroveren in Theater de Kikker.
Daarnaast kunnen wij vanaf 6 juni geboekt  worden als dubbel bill:
“De nieuwe voorstelling ” en MY FIRST SUICIDE, beiden van Moeremans & Sons.
IF YOU PLAY: PLUG AND PLAY!

                                                                                                                                                Roos Netjes

Stunt @ Theater Kikker

Op 12-12-2012 in het ‘chez jolie’ hoekje in de foyer van de Kikker gaven we een live preview van onze geliefde voorstelling My First Suicide.
Wij, Roos, Kaatje, Eva van Gessel en Willemijn, zongen na de ‘Wintercollectie’ drie liedjes uit de voorstelling. Opnieuw was het in eerste instantie even wennen om de liedjes zo uit de context van de voorstelling te zingen, mede doordat we nummers hebben gezongen die we in de voorstelling niet zelf zingen. Plug and Play all over the place dus.
We hebben de leuke mensen in de Kikker goed warm gemaakt en we hebben er superveel zin in om daar te mogen spelen.
There’s no way back!

 Roos Netjes, Kaatje Kooij, Eva van Gessel en Willemijn Haasken 

Yes! We Rocked!

Vanaf 29 november tot en met 1 december was Moeremans&Sons te gast bij het Jonge Harten Festival te Groningen! Het Jonge Harten festival is een jaarlijks terugkerend festival met een verzameling aan jong theatertalent. Dit jaar speelden wij er drie dagen in de Machinefabriek, het theater van het Noord Nederlands Toneel.
Op woensdag vertrok het decor- en kostuumteam met onze eigen bus richting Groningen. In de Machinefabriek werd alles opgebouwd en de route van de voorstelling werd verder uitgestippeld. Geen plek bleef onbenut. Overal werd gespeeld, in de artiestenkleedkamer, de kelder, de foyer en ook de decorwerkplaats werd niet geschuwd!
Deze reeks speelden er naast een aantal acteurs uit de vaste acteurspoel ook andere acteurs mee en zelfs onze eigen Sarah Moeremans vertolkte één van de rollen. Het hoofdpersonage Simon Simons, in de vorige edities vertolkt door Dylan Smith, werd nu gespeeld door Louis van de Waal. Het weekend voor de speeldagen werd er al flink gerepeteerd maar nu moest het er toch echt van komen!
Na een spannende try-out speelden we donderdagmiddag onze eerste voorstelling en het publiek was zeer enthousiast. Achter de schermen werd hard gewerkt om iedereen op tijd te voorzien van de juiste pakjes, pruikjes en hakken. Want naast de nieuwe acteurs speelde een aantal van ons ook nog eens dubbelrollen. En dat is zweten! Rennen naar je nieuwe locatie, snel omkleden en hup de volgende scène in. Gelukkig stonden we er niet alleen voor want we werden zeer goed ondersteunt door onze lievelings technicus Joshua van het NNT!
Na drie volle dagen spelen, sloten we ons Jonge Harten-feest af met een optreden samen met Eefje de Visser in de Spieghel. Eva van Gessel, de kunstenaar in My First Suicide, zong haar lied en de rest van de club ondersteunden haar als koor. We werden beloond met een mooi applaus en daarna dronken we dan uiteindelijk nog een drankje in het Jonge Harten Café.
We hebben enorm genoten van het spelen in De Machinefabriek! Publiek en het NNT erg bedankt voor deze mooie dagen en we hopen zeker nog eens terug te komen! We Rocked Groningen! Op naar de volgende stad!

Kaatje Kooij

Contacteer Moeremans&Sons

Advertisements